سالکان کوى دوست را به دو گروه عمده تقسیم کردهاند، مجذوبان سالک و سالکان مجذوب. منظور از این دو گروه چیست؟ تفاوت عمده این دو در چیست؟
جواب: پرسشهاى ارزشمند شما نشان دهنده فضاى ذهنى پاک جویانه و روح تلاشگر شماست. مجذوبان سالک کسانىاند که مستقیماً با جذبه مغناطیس الهى و نفحات رحمانى بیدار مىشوند و مشتاق زیارت جمال حضرت حق مىگردند.
به بیان دیگر: گاهى نسیم روح بخش و جذبه جان افزایى از جانب حضرت «رب ودود» وزیدن مىگیرد و چون مغناطیسى بر جان و روح تأثیر مىگذارد. از این شهود که در ابتدا هنوز قوت نیافته، عرفا تعبیر به «حال» مىکنند. بیدارى و هوشیارى انسان براى درک و دریافت آن بسیار مهم و حایز اهمیت است، چون در ابتداى امر این «حال» ممکن است فقط در یک لحظه پدید آید، ولى اگر انسان بیدار و هوشیار باشد و مجذوب آن مغناطیس گردد و از نفس خویش به شدت مراقبت نماید، کم کم شدت مىیابد و به طول ده دقیقه یا بیشتر، سپس یک ساعت یا بیشتر و بعداً به عنایات الهى ممکن است از وضعیت «حال» گذشته، به «مقام» برسد.(1
به همین مطلب اشارت دارد سخن نبى مکرم (ص): «و ان لربکم فى أیام دهرکم نفحات الا فتعرّضوا الها و لا تعرّضوا عنها؛(2) بدانید و آگاه باشید که پروردگارتان را در ایام روزگار شما نسیمهایى است. هان! بکوشید که خود را در معرض آن نسیمها قرار دهید و از آن روى نگردانید».
سالکان مجذوب کسانى هستند که باید راههاى پر پیچ و خم و صعب العبور علمى و برهانى و مجاهده و ریاضت را طى کنند تا جذبه حق به آنان برسد.
نکته مهم آن است که در هر دو طریق تا محبت و جذبه حق تعالى نباشد، سالک به مقصد نمىرسد.
تفاوت آن دو میان سالکان مجذوب، و مجذوبان سالک تفاوتهاى زیادى وجود دارد. به ذکر سه مورد بسنده مىکنیم و شما را به مطالعه کتابهاى 1 - مقالات، یا طریق عملى تزکیه، ج سوم، اثر محمد شجاعى 2 - رساله لب اللباب از علامه سید محمد حسین حسینى طهرانى 3 - طوباى محبت، جلد 1 و 2 از مجالس مرحوم حاج محمد اسماعیل دولایى(ره) توصیه مىکنیم.
أ) مجذوبان سالک چون از راه قلب، مراحل و منازل سلوک را با نظارت حق تعالى سیر کردهاند و به «وصال محبوب» رسیدهاند، تسلیم محض اند و از «چون و چراطلبى» فارغند، اما سالکان مجذوب که از راه عقل و حکمت و ریاضت و مجاهدت حق را شناختهاند، اهل استدلال و چون و چرایند. جمله معروف «پاى استدلالیون چوبین بُود...» به همین نکته اشارت دارد.
ب) مهمترین تفاوت آن است که راه سالکان مجذوب، بیمه و تضمین شده نیست و آینده رهروان آن نامشخص است. چه بسیارند افرادى که به علت رعایت نکردن حقوق الهى و به جا نیاوردن تکالیف ویژه و اختصاص (که به دلیل «معرفت و محبت» حق تعالى بر گردنشان استوار گشته) به مقصد نرسیدند، بلکه در میانه راه توقف کردند یا راه رجعت و قهقرا پیش گرفتند. اما دست مجذوبان سالک در دست هدایتگر و محبتآمیز خدا قرار مىگیرد و آنان را به منزل مقصود مىرساند.
در پیشگفتار کتاب «طوباى محبت» آمده است که: «دو طریق در باب سلوک به حق تعالى وجود دارد: یکى راه جذبه و رحمت حق است که در این راه بارقهاى از دوست به سالک مىخورد و در واقع کشش دواست. سالک را پیش مىبرد و این یک دعوت خصوصى براى او است و از سالک این طریق به «مجذوب سالک» تعبیر مىشود.
راه دوم، آن است که سالک باید آن قدر مجاهده کند و ریاضت بکشد تا به «جذبه» حق برسد. سالک این طریق را «سالک مجذوب» گویند.
ج) تفاوت دیگر در آن است که در مجذوب سالک، عنایت و جذبه اصل است و طى مراتب لازم نیست، ولى در سالکان مجذوب، وصول، موقوف به طى مراتب و سیر در مراحل و مقامات است. گرچه سیر و ترقى باز نتیجه عنایت و توفیق الهى است. مجذوب یکباره به مقصد مىرسد، اما سالک با توفیقى از حق قدمى برمىدارد و با هر قدمى مشمول عنایت و توفیق برترى مىشود.(3)
پى نوشتها:
1 - علامه سید محمد حسین حسینى طهرانى، رساله لب اللباب، ص 40 - 39.
2 - بحارالانوار، ج77، ص 352.
3 - دکتر یثربى، عرفان نظرى، ص 261.
shoma ali tozih dadid
mamnoon
ye so'al toozehn miyad
inke kodoom yeki ajre bishtar daran kari ke yek mazoobe salek enjam mide zaheran bayad sakhtar bashe va be nazar miyad yek majzoobe salek ba rahati va eshtiyaghe bishtari rah ro tey mikone
kodoom mohemtare dar teye tarigh