سالکان مجذوب ومجذوبان سالک را توضیح دهید؟

سالکان کوى دوست را به دو گروه عمده تقسیم کرده‏اند، مجذوبان سالک و سالکان مجذوب. منظور از این دو گروه چیست؟ تفاوت عمده این دو در چیست؟
جواب: پرسش‏هاى ارزشمند شما نشان دهنده فضاى ذهنى پاک جویانه و روح تلاش‏گر شماست. مجذوبان سالک کسانى‏اند که مستقیماً با جذبه مغناطیس الهى و نفحات رحمانى بیدار مى‏شوند و مشتاق زیارت جمال حضرت حق مى‏گردند.
به بیان دیگر: گاهى نسیم روح بخش و جذبه جان افزایى از جانب حضرت «رب ودود» وزیدن مى‏گیرد و چون مغناطیسى بر جان و روح تأثیر مى‏گذارد. از این شهود که در ابتدا هنوز قوت نیافته، عرفا تعبیر به «حال» مى‏کنند. بیدارى و هوشیارى انسان براى درک و دریافت آن بسیار مهم و حایز اهمیت است، چون در ابتداى امر این «حال» ممکن است فقط در یک لحظه پدید آید، ولى اگر انسان بیدار و هوشیار باشد و مجذوب آن مغناطیس گردد و از نفس خویش به شدت مراقبت نماید، کم کم شدت مى‏یابد و به طول ده دقیقه یا بیشتر، سپس یک ساعت یا بیشتر و بعداً به عنایات الهى ممکن است از وضعیت «حال» گذشته، به «مقام» برسد.(1
به همین مطلب اشارت دارد سخن نبى مکرم (ص): «و ان لربکم فى أیام دهرکم نفحات الا فتعرّضوا الها و لا تعرّضوا عنها؛(2) بدانید و آگاه باشید که پروردگارتان را در ایام روزگار شما نسیم‏هایى است. هان! بکوشید که خود را در معرض آن نسیم‏ها قرار دهید و از آن روى نگردانید».
سالکان مجذوب کسانى هستند که باید راه‏هاى پر پیچ و خم و صعب العبور علمى و برهانى و مجاهده و ریاضت را طى کنند تا جذبه حق به آنان برسد.
نکته مهم آن است که در هر دو طریق تا محبت و جذبه حق تعالى نباشد، سالک به مقصد نمى‏رسد.
تفاوت آن دو
میان سالکان مجذوب، و مجذوبان سالک تفاوت‏هاى زیادى وجود دارد. به ذکر سه مورد بسنده مى‏کنیم و شما را به مطالعه کتاب‏هاى 1 - مقالات، یا طریق عملى تزکیه، ج سوم، اثر محمد شجاعى 2 - رساله لب اللباب از علامه سید محمد حسین حسینى طهرانى 3 - طوباى محبت، جلد 1 و 2 از مجالس مرحوم حاج محمد اسماعیل دولایى(ره) توصیه مى‏کنیم.
أ) مجذوبان سالک چون از راه قلب، مراحل و منازل سلوک را با نظارت حق تعالى سیر کرده‏اند و به «وصال محبوب» رسیده‏اند، تسلیم محض اند و از «چون و چراطلبى» فارغند، اما سالکان مجذوب که از راه عقل و حکمت و ریاضت و مجاهدت حق را شناخته‏اند، اهل استدلال و چون و چرایند. جمله معروف «پاى استدلالیون چوبین بُود...» به همین نکته اشارت دارد.
ب) مهم‏ترین تفاوت آن است که راه سالکان مجذوب، بیمه و تضمین شده نیست و آینده رهروان آن نامشخص است. چه بسیارند افرادى که به علت رعایت نکردن حقوق الهى و به جا نیاوردن تکالیف ویژه و اختصاص (که به دلیل «معرفت و محبت» حق تعالى بر گردن‏شان استوار گشته) به مقصد نرسیدند، بلکه در میانه راه توقف کردند یا راه رجعت و قهقرا پیش گرفتند. اما دست مجذوبان سالک در دست هدایتگر و محبت‏آمیز خدا قرار مى‏گیرد و آنان را به منزل مقصود مى‏رساند.
در پیشگفتار کتاب «طوباى محبت» آمده است که: «دو طریق در باب سلوک به حق تعالى وجود دارد: یکى راه جذبه و رحمت حق است که در این راه بارقه‏اى از دوست به سالک مى‏خورد و در واقع کشش دواست. سالک را پیش مى‏برد و این یک دعوت خصوصى براى او است و از سالک این طریق به «مجذوب سالک» تعبیر مى‏شود.
راه دوم، آن است که سالک باید آن قدر مجاهده کند و ریاضت بکشد تا به «جذبه» حق برسد. سالک این طریق را «سالک مجذوب» گویند.
ج) تفاوت دیگر در آن است که در مجذوب سالک، عنایت و جذبه اصل است و طى مراتب لازم نیست، ولى در سالکان مجذوب، وصول، موقوف به طى مراتب و سیر در مراحل و مقامات است. گرچه سیر و ترقى باز نتیجه عنایت و توفیق الهى است. مجذوب یکباره به مقصد مى‏رسد، اما سالک با توفیقى از حق قدمى برمى‏دارد و با هر قدمى مشمول عنایت و توفیق برترى مى‏شود.(3)
پى نوشت‏ها:
1 - علامه سید محمد حسین حسینى طهرانى، رساله لب اللباب، ص 40 - 39.
2 - بحارالانوار، ج‏77، ص 352.
3 - دکتر یثربى، عرفان نظرى، ص 261.
 

نظرات 1 + ارسال نظر
[ بدون نام ] پنج‌شنبه 24 شهریور‌ماه سال 1384 ساعت 06:12 ب.ظ

shoma ali tozih dadid
mamnoon
ye so'al toozehn miyad
inke kodoom yeki ajre bishtar daran kari ke yek mazoobe salek enjam mide zaheran bayad sakhtar bashe va be nazar miyad yek majzoobe salek ba rahati va eshtiyaghe bishtari rah ro tey mikone
kodoom mohemtare dar teye tarigh

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد