-
چه کنیم تا به مقام طى الارض برسیم؟
شنبه 27 فروردینماه سال 1384 18:08
باید معناى طى الارض را بدانیم، آن گاه پاسخ را بهتر مى توان دا د براى طى الارض چندین معنا ذکر شده است 1- نزدیک شدن مکانها به یکدیگر - تجدد امثال یعنى ارسال صورتى به مکانى که اراده مى کند 2 . 3- اعدام و ایجاد، یعنى در یک مکان وجود عینى خود را نابود و همان زمان در مکان دیگر ایجاد مى کند. این قدرت را خدا به پیامبران و...
-
سالکان مجذوب ومجذوبان سالک را توضیح دهید؟
چهارشنبه 19 اسفندماه سال 1383 18:11
سالکان کوى دوست را به دو گروه عمده تقسیم کردهاند، مجذوبان سالک و سالکان مجذوب. منظور از این دو گروه چیست؟ تفاوت عمده این دو در چیست؟ جواب: پرسشهاى ارزشمند شما نشان دهنده فضاى ذهنى پاک جویانه و روح تلاشگر شماست. مجذوبان سالک کسانىاند که مستقیماً با جذبه مغناطیس الهى و نفحات رحمانى بیدار مىشوند و مشتاق زیارت جمال...
-
فرق اخلاق و عرفان را بیان نمایید ؟
چهارشنبه 19 اسفندماه سال 1383 18:10
عرفان به عنوان یک دستگاه علمى و فرهنگى داراى دو بخش است : بخش عملى و بخش نظرى بخش عملى عبارت است از آن قسمت که روابط و وظائف انسان را با خودش و جهان و خدا بیان مى کند. عرفان در این بخش مانند اخلاق است ; یعنى یک علم عملى است . این بخش از عرفان را <سیر و سلوک > مى نامند. در این مرحله عارف باید منازلى را طى کند تا...
-
آیا واژه هاى درویش , عارف , صوفى با هم ارتباط دارند؟
چهارشنبه 19 اسفندماه سال 1383 18:08
آن چه مى توان گفت این است که درویش ها هیچ گونه ارتباطى با عرفا و صوفیان ندارند. آنان تنها ادعا دارندو دکّانى باز کردند و مى خواهند از این طریق بر سر مردم کلاه بگذارند و آن ها را از مسیر حق و حقیقت منحرف نمایند,امّا عرفا و صوفیان در وقاع و نفس الاءمر یکى هستند, هر دو دوروى یک سکه اند و تنها به حسب ظاهر با هم تفاوت...
-
اولین کسى که به مقام عرفان رسیده چه کسى بوده است ؟
چهارشنبه 19 اسفندماه سال 1383 18:07
اولین کسى که به مقام عرفان رسیده چه کسى بوده است و عنوان عارف از ناحیه چه کسى به او اعطامى شود؟ جواب : آن طورى که مشخص است در قرن اول هجرى از اصطلاح تصوف و عرفان خبرى نبود. قدر متیقن این است که تصوف در قرن دوم پیدا شد و اولین کسى که به عنوان صوفى خوانده شد, جناب ابوهاشم کوفى بوده است .هم چنین قدر متیقن این است که در...
-
عرفان چیست ؟ عارف چگونه به آن مى رسد؟
چهارشنبه 19 اسفندماه سال 1383 18:07
جواب : عرفان در اصطلاح عبارت است از معرفت قلبى که از طریق کشف و شهود, نه بحث و استدلال , حاصل مى شود و آن را علم وجدانى هم مى خوانند. کسى را که واجد مقام عرفان است عارف گویند (بهاء الدین خرمشاهى , دانشنامهء قرآن , ج 2 ص 1467) عرفا براى سالک <دانشجوى عرفان > چهار سفر معتقدند: سفر از خلق به سوى خالق سفر در خود...
-
آیا تفاوت عرفان و فلسفه همانند تفاوت عقل معاش و عقل معاد مى باشد
سهشنبه 18 اسفندماه سال 1383 22:00
عرفان و فلسفه از مقوله دانش هستند، ولى عقل معاش و عقل معاد از مقوله علم نیستند، بلکه ابزار علم و شناخت هستند. عرفان به عنوان یک رشته علمى و فرهنگى داراى دو بخش عملى و نظرى است. بخش عملى آن عبارت است از آن قسمت که روابط و وظایف انسان را با خودش و با جهان و با خدا بیان مى کند و توضیح مى دهد. در این بخش عرفان شبیه به...
-
دعوت از تمام پژوهشگران
جمعه 23 بهمنماه سال 1383 16:16
سلام در این وبلاگ سعی داریم سوالات عرفانی که در جامعه کنونی ما مطرح است واذهان بسیاری را به خود مشغول کرده است پاسخ گوییم. از تمام دوستان علاقه مند به مباحث عرفانی درخواست می کنیم سوالات عرفانی خود را با ما در میان بگذارند تا در حد دانش خود به آن پاسخ دهیم.